کد مطلب:51511
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
اگر اسلام با بردگي مخالف است، چرا مانند شراب و... آن را حرام نكرد؟
اسلام با بردگي مبارزه كرده است و در اجتماع اسلامي بردگي، خواه و ناخواه بايد منقرض شود.
پيامبر اسلام از اوّلين روزهايي كه در مكّه معظّمه مبعوث به رسالت شد و قبل از هجرت به مدينه منوّره، در آن وقتي كه هنوز بيشتر احكام اساسي و اصولي اسلام را عرضه نكرده و دعوتش بيشتر دعوت به خدا و توحيد بود، مسأله آزاد كردن بردهها را مطرح ساخت.
آنگاه كه هنوز مؤمنان به او معدود بودند و مبارزه با بردهداري دعوتش را به خطر ميانداخت، آزاد كردن غلامها و كنيزها را در طيّ برنامههاي خاص و به عنوان يكي از بهترين كارهاي نيك و موجبات قرب به خدا اعلام كرد؛ و سپس به موجب قرآن مجيد در هنگام بيان برنامة امور مالي اسلام و درآمد و هزينه، يكي از مصارف خاص زكات را آزاد كردن بردگان مقرّر فرمود.
علاوه بر اين، جريمه بعضي جرايم و گناهان، مانند: قتل نفس، افطار روزه، آزاد كردن بنده مقرّر شد و از طرق ديگر نيز اين كار الزامي گرديد.
امّا اينكه چرا آن را حرام نفرمود، شايد براي اين بود كه بردهها در گردش چرخهاي اقتصادي و امور كشاورزي و دامداري، در دنياي آن روز سهم مهمّي داشتند و ميليونها برده، اين كارها را امور ميكردند و آزادي ناگهاني و سريع آنها موجب بهم خوردن وضع اقتصادي جوامع ميشده و حتّي خود بردهها نيز در وضع نابساماني ميافتادند.
معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.